Betalen met “Gezichtsherkenning”

Bron: Express 12.06.2019

In China maakt gezichtsherkenning ook als betaalmiddel steeds meer opgang. De technologie is voor platformen zoals Alipay en WeChat Pay – respectievelijk in handen van de holdings Ant Financial en Tencent – een instrument om hun aandeel op de mobiele betaalmarkt te versterken. Dat zegt Stella Yifan Xie, correspondent van de Amerikaanse zakenkrant Wall Street Journal in Hongkong.

“Ant Financial en Tencent concurreren voor de dominantie in de volgende fase van de cashloze maatschappij in China,” benadrukt Xie. “Hun dochterbedrijven Alipay en WeChat Pay zijn al de twee grootste Chinese netwerken voor mobiele betalingen. Beide partijen hebben over het hele land een netwerk van locaties met gezichtsherkenning op verkooppunten in het hele land.”

“Ze zetten de technologie in om de verkoop te versnellen en de efficiëntie te verbeteren. In december vorig jaar lanceerde Alipay als eerste een Chinees betaalplatform met gezichtsherkenning. WeChat Pay volgde tijdens de maand maart dit jaar met een vergelijkbaar systeem.”

Strijd …

“In China heeft gezichtsherkenning zich ontwikkeld tot een relatief mature technologie,” zegt Zheng Qingzheng, analist bij het Suning Financial Research Institute. “Het systeem zal zich in de toekomst wellicht als een norm voor mobiele transacties manifesteren.”

Xie noemt de inspanningen van Alipay en WeChat Pay nochtans opmerkelijk. Beide partijen vertegenwoordigen samen immers momenteel al bijna 90 procent van de Chinese markt voor mobiele betalingen. De groei van het gebruikerspubliek en de transactievolumes beginnen echter tekenen van stagnatie te vertonen. Alipay en WeChat Pay vechten dan ook om een groter deel van het publiek te kunnen bereiken.

Geen van beide partijen verstrekt details over het aantal locaties waar hun technologie inmiddels beschikbaar is. De systemen zijn echter geïnstalleerd op een groot aantal verkoopautomaten en in supermarkten. Ook een aantal ziekenhuizen hebben de technologie geïnstalleerd.

De apparaten van beide bedrijven werken met driedimensionale camera’s om voldoende details te kunnen vastleggen om een identiteit te kunnen verifiëren. Een filiaal van Kentucky Fried Chicken (KFC) in Hangzhou was de eerste winkel in China die het systeem van Alipay voor betalingen met gezichtsherkenning toepaste. Hangzhou is de thuisbasis van Alipay.

Ook de Chinese bakkerijketen Wedome heeft de technologie van Alipay in meer dan driehonderd winkels en verkooppunten geïnstalleerd. Volgens woordvoerders van de onderneming hebben de betaalautomaten met gezichtsherkenning geholpen om de efficiëntie van de menselijke kassiers met meer dan 60 procent te verhogen.

Gebruiksvriendelijk …

Inmiddels zou meer dan 70 procent van de klanten van Wedome een betaling met gezichtsherkenning verkiezen. Volgens Wedome wijzen de meeste consumenten op de gebruiksvriendelijkheid van het systeem. Privacy-problemen worden wel een potentieel probleem genoemd.

Uit een enquête van de Payment & Clearing Association of China bleek dat 85 procent van de gebruikers van mobiele betalingen zich bereid toonde om transacties met biometrische toepassingen te voltrekken. Wel erkende meer dan 70 procent zich daarbij vooral over de veiligheid van zijn persoonlijke gegevens bekommerd te maken.

Anderen voeren aan dat de technologie voor gezichtsherkenning minder gebruiksvriendelijk is dan verwacht. Een aantal klanten wijst er daarbij op dat ze herhaalde pogingen moesten ondernemen vooraleer ze een transactie met gezichtsherkenning konden afronden.

In China is gezichtsherkenning voor velen al een vertrouwde technologie. De toepassing wordt gebruikt voor de beveiliging van openbare gebouwen en bedrijven. Op diverse locaties werken ook de verdelers van toiletpapier met gezichtsherkenning. Alibaba en Tencent hebben bovendien ook al geïnvesteerd in bedrijven die zich in toepassingen van gezichtsherkenning hebben gespecialiseerd.